Příprava dat pro flexotisk
4.3.2013
Indesign secret butterfly efekt
15.3.2013
Ukázat vše

Preflight – Kontrola dat před výstupem

clanekpreflightKontrola dat před výstupem (tiskem) by měla být nedílnou součástí každého DTP operátora a někdy i grafika. Bývá pro každého jedinečná a dělá z DTPáka dobrého operátora. Bohužel né vždy se tyto kontroly používají.

– reklama Google Adsense –


Je to tak, že grafici si většinou myslí, že to není až tak jejich práce a někteří jsou bohužel spíše “rychlografiky”, což generuje spoustu skrytých „špeků“ které zkušený dtp operátor horko těžko zachraňuje. V pojmu DTP si hodně lidí představuje studio, kde se zlomí oběžník, pohrají si s fotkama a zbytek obstará tiskárna. Což mají částečně pravdu, měla by, ale s nástupem digitálních strojů ať už velkoformátu nebo xeroxů se tak neděje. Nebo alespoň ne tolik, jak by mělo. Kvalita výstupů je tak hlavně v rukách tvůrců za pomoci tiskařů.

 


– reklama Seznam Sklik –

Preflight, občas špatně zaměňován s workflow je tak vlastní kontrola chyb v grafických datech, které by mohli “a pište si, že budou” dělat problémy při tisku. Na takovou práci můžete využít buď své zkušenosti ve vašich programech, nebo využít již k tomuto účelu vytvořených externích aplikací a plug-inů. Ta první možnost je samozřejmě levnější 🙂 Největším usnadněním práce, je od samého začátku připravit si data a nastavení grafické aplikace před samotnou kompletací a výstupem do PDF.

 

Formát a druh papíru, média
Základním prvkem je si zkontrolovat Trim box a Bleed box, tedy čistý rozměr a spadávku. Občas se totiž stává že si uživatel zaškrtl volbu poměrové velikosti a kvůli ořezovým značkám byl celý dokument zmenšen na čistý formát, což po odříznutí spadávky neodpovídalo chtěným rozměrům. Také je důležité již při rozvržení spadávky počítat s Art boxem. Tedy s ochrannou zonou zrcadla nebo textů. Zde platí pravidlo, že pokud máte mít spad 5 mm (což je u rotačního tisku časté), pak by jste měli mít i Art box 5mm. Jinak pokud papír při řezání uhne až o 3 mm do strany, pak počítejte s tím, že když je na jedné straně přidáno, pak je na druhé ubráno. Tím by se mohlo stát, že  vám uříznou části textů nebo grafiky, nedej bože logo, což bychom opravdu nechtěli. Také si nezapomeňtě posunout ořezové značky (a i jiné značky) o jeden milimetr méně než je spad. A to z prostých důvodů

a) při posunu nebudou značky vidět v oříznutém formátu a za

b) na CTP nezamění značky Trim boxu s Bleed boxem, protože do něj zasahují.

 

Texty, fonty
Zde si dávejte velký pozor nejen na chybějící, nevložené fonty, ale také na jejich stylizování. Malé barevné textíky se hodně špatně pasují, proto by text do velikosti 8 bodů neměl mít více jak dvě barvy a to jak v pozitivu tak i v negativu (neplatí u tisku direktní barvou která není v duotónu). Obecně fonty menší než 4 body byť v jedné barvě se velice špatně tisknou a na některých technologiích je takřka nemožné je vytisknout. Často se stavá že fonty jsou sice černé, ale složené ze všech CMYKových barev.
Také si dávejte pozor na ruční mínusové prostrkání (kerning), mínusový proklad (tracking) a nebo slitky fontů (ff, fl, fi atp). U slitků se často stává že v poscriptu vypadávají. U prostrkání nebo prokladu se může stát že převod postscriptu špatně spočítá změny v účaří v odstavcích a takto upravené texty “nastřílí do sebe”. Chyba je to naštěstí vizuálně ihned viditelná, nikoliv zjistitelná až po tisku. Abych nezapomněl na nepříjemné přeteky textů. Je dobré si v programech nevypínat hlášky, které vás na takovový přetek upozorní. Není nic horšího než nekončící odstavec v letáku 😉

 

Bitmapy
nebo také fotografie jež jsou nedílnou součástí skoro každé grafiky. Zde doporučuji si na úvod fotografie rozměrově upravit ať zbytečně nezabírají v datech moc prostoru a to jak v mm, tak i v ppi. Teď nemyslím data jako složku s obrázky někde na disku, ale v datech otevřených formátů jako je Indesign, Quark, Scribus, Illustrátor, Corel a jiné… Celkově nedoporučuji mínusové převzorkování bitmap v jiném programu než je určený Photoshop, Zoner nebo Gimp. Samozřejmě to jde jak ve zlomových aplikacích tak i vektorových, ale výsledek, hlavně u kvalitních fotografií je docela znatelně degradován na nižší level.

Posledním prvkem kontroly u bitmap je rozlišení v ppi a maximální krytí všech použitých barev. Občas se může stát, že jste si hráli s předvolbami a nakonec vám vyleze pdfko kde mají bitmapy 72-150 ppi což může být v daný moment nechtěný efekt. Potažmo pokud jste se „zbláznili“ a fonty jste si převedli na bitmapu. Co se týče krytí barev pak je dána hranice 320% celkového krytí ze všech čtyř barev. U vyššího krytí se začnou jemné stíny a přechody zalévat barvou až zmizí.

Také zapomeňte na profily, celkově v Čechách je převzatá „lenost grafiků“ okolních států a všichni tam cpou nadefinovaný SWOP (asi se to naučili na stážích). Pokud nejste fotografické studio na domluvě s tiskárnou, která bude výslednou grafiku tisknout, pak profily pryč.
Tiskárna má své profily pro kvalitní výstup a vaše odstraní. Což při jejich odstranění na DTP/CTP může razantně změnit barevnost bitmap. Jediné tolerované profily u nás jsou ISO FOGRA xx a Generic CMYK.

 

Čárové a linkové grafiky
Zkontrolujte si zda nejsou příliš tenké, hlavně pokud protínají nějakou bitmapu kde by se mohli zalít barvou. Také jestli se neskládají z více barev kde by se mohly barvy posunout při spasování. A nebo u složitějších obrazců slít do sebe. EAN kódy dělejte vždy v jedné barvě (bílá, černá, direktní) a to co nejkontrastnější s podkladem. Jinak vám jej čtečka nepřečte

 

Vektorové grafiky
Zde si zkontrolujte ukončení bodů, otevřené body by se mohli na CTP rozlítat a cpát barvu tam kde nemá co dělat. U vektorů je také důležité nastavení trapingu a přetisku popřípadě vyseknutí bílé. Velice, ale velice často se stává, že si grafik vezme černobílé logo, změní mu barvu na bílou a už si ho dál nevšímá. Přitom je často černobílé logo nastavené na přetisk, který už grafik nezruší. Také doporučují sloučení veškerých průhledností a přechodů. Jinak vám RIP na výsledném tisku předvede nevídané věci.

 

Barvy
Kontrola barev je základ. A to nejen zda jsou CMYKové (to je samozřejmostí), ale zda odpovídá počet i složení. Stává se že grafik vychází z nějaké direktní Pantone barvy, ale už ji pak zapomene převést na CMYKovou. Tiskárna pak dostane data, kde je kromě základních čtyř barev ještě dalších deset přímých. Nejen že ty stroje to nezvládnou na jeden průchod a musí se tam poslat víckrát, ale i direktní barvy nejsou jedny z nejlevnějších. Pokud tedy má tiskárna rozum, kontaktuje vás pro ověření barev nebo barvy změní podle zadání na CMYKové. Pokud ne, sjede celou zakázku a vy zaplatíte 10x více než jste plánovali. V případě kdy jsou barvy úmyslné, musí o tom tiskárna vědět, aby vám barvy nepřevedla na základní CMYK .
U dirketních barev si taky musíte dát pozor při tisku na xeroxu a velkoformátových digitálů. Tyto stroje často direktní barvy při převodu ztmaví. Proto je prostě lepší si barvy převést ručně v grafickém programu. Zatím nejosvědčenější výsledky má Adobe Illustrátor, který automatickým převodem direktních barev na CMYKové dosahuje větší věrohodnosti v průměrném tisku než vzorníky Pantone, které vyžadují kalibrovaný papír a stroj.

 

Skripty
Plně doporučuji nevkládat a nenechávat žádné skripty. Nejen že mohou dělat problémy, ale stejně jsou v tisku zbytečné.

 

Volba výstupu PDF
U nás a v evropě je nejrozšířenější formát PDF/X 1a:2001 i když postupně se přechází na PDF/X 3:2003. Poslední jmenovaný ale moc nedoporučuji, protože je opravdu náročný na zkušenostech a nastavení grafika/DTPáka, zatím co ten první vymezuje spoustu možných chyb.

PDF/X 1a:2001 – (PS 1.3) Sloučí průhlednosti, nesloučené vrstvy, nevložené fonty, přechody. Nejrozšířenější a zatím nejlepší formát pro přenos dat do tisku.
Na uživatele klade nároky typu “uložit jako”

PDF/X 3:2003 – (PS 1.4) Neruší nic, vyjma fontů. Grafik do puntíku zodpovídá za to co dodal. Vhodnější pro nové tiskové stroje a zkušené DTPáky kteří přesně vědí jak má jejich výstup vypadat.

 

 

– David Kotulán –




– reklama Google Adsense –

– reklama Sklik –


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *