Nejlepší Google loga – polovina roku 2013
16.6.2013
Importování korektur a poznámek z PDF do Indesignu
15.7.2013
Ukázat vše

Fotografická praxe Zbyňka Ševčíka – Jak na focení interiéru a zvýraznění objektu

interier1Dnes se podíváme na trochu jiný přístup k focení interiérů. Nebude se jednat o interpretaci interiéru jako takového, ale o nafocení dvou prvků tak, aby působily dominantně. Fotografie byly určeny pro další zpracování grafikem.

– reklama Google Adsense –


V jednom z minulých článků jsem se snažil ukázat, jak lze s minimem technických prostředků vyfotografovat interiér. V podstatě šlo o volné zadání, takže jsem byl při práci limitován pouze svou představou o výsledné fotografii. Šlo o vytvoření určité světelné nálady, bez ohledu na realitu. 

V tomto případě zadání znělo, nafotit sestavu ze předu a 2 boční pohledy. První zádrhel byl v tom, že rozmístění prvků neumožňovalo dodržet zadání. Bylo tedy nutné se zadavatelem dohodnout alternativní řešení.


– reklama Seznam Sklik –

Z fotografického hlediska nastalo několik problémů
Celá levá stěna byla v podstatě prosklená. Světlo, které okny do místnosti šlo, bylo na tolik intenzivní, že nezbylo než okna zakrýt, protože zcela znemožňovalo korektní nasvícení snímané scény. Dalším problémem byl nízký strop, který se zrcadlil v lesklé desce stolu. Tam jsem chtěl mít pouze odraz stolové nástavby, abych tímto odrazem definoval kvalitu materiálu z kterého je deska vyrobena a ne mřížky od osvětlení. Proto jsem nemohl použít polarizační filtr.  Navíc ve skříni byl umístěn světelný zdroj, tak že bylo nutné počítat i s tím a udělat to tak, aby vnitřek skříně svítil.

Pokud je pro fotografa něco opravdový problém, tak je to práce ve stísněném prostoru. Obzvláště, když je potřeba použít světla a najednou je není kam postavit. V podstatě jsem měl k dispozici pouze možnost čelního svícení. A to nebylo v tomto případě mnoho.

Díky nízkému stropu odpadla možnost horního svícení, které by v tomto případě bylo ideální. Stůl byl poměrně hodně dlouhý, tak že bylo za potřebí velké hloubky ostrosti, aby byla scéna celá v poli ostrosti.

 

a01a

Pro zvětšení klikněte na obrázek

a03a

Pro zvětšení klikněte na obrázek

 

Nezbylo než improvizovat
Po stranách jsem postavil dvě odrazné desky, do kterých jsem svítil blesky ( Bowens o výkonu 500 ws ) s odstiňovacími klapkami. Jak jsem uvedl, přední část stolu byla hodně předsazená, tak že jsem je musel rozmístit tak, abych docílil pokud možno rovnoměrného nasvícení celé scény.

Desky jsem potom naklonil tak, aby světlo z nich odražené nepřesáhlo horní část stolové nástavby.  Předpokládal jsem, že pokud bude mezi stropem a stolovou deskou dostatečný světelný rozdíl, přestane se v určitém momentu strop do desky stolu zrcadlit. Tak že postupným nakláněním odrazných desek a manipulací s odstiňovacími klapkami se mi podařilo tohoto efektu dosáhnout. Jenže vždy je něco za něco. Tak že odlesků jsem se zbavil, ale za následek to mělo, že se mi dostala horní část skříně do stínu. Navíc světlo uvnitř skříně se nedalo regulovat, expozičně bylo úplně jinde, než jsem potřeboval.

Znovu jsem doměřil expozici a zkorigoval intenzitu jednotlivých zábleskových zdrojů tak aby byla scéna co nejrovnoměrněji nasvícena. V levé části jsem snížil intenzitu záblesku o ½ clonového čísla, protože jsem musel dál řešit osvětlení skříně. Před expozicí světlo ve skříni vypnul.

 

pomucky

Zleva: Světlo Bowens, odstiňovací klapky a bodový reflektor s voštinovým filtrem



Takto připravenou scénu jsem exponoval
Zbývalo mě udělat něco s vrchní částí skříně a světlem uvnitř. Pokusil jsem se nějak rovnoměrně nasvítit horní část, ale bohužel tím, že byla umístěna v rohu docházelo k poněkud velkým světelným destrukcím jejího okolí, což se mě nelíbilo. Použil jsem tedy reflektor s voštinovým filtrem  a odstiňovacími klapkami a nasvítil jsem ji přes roh tak, aby byla dominantní oranžová lišta s ovládacími prvky. Dopočítal jsem potřebnou expozici tak, aby se mě celá lišta světelně srovnala a doexponoval jsem druhou dílčí expozici.

Jako poslední mě zbýval vnitřek skříně. Lepící páskou jsem do místa, kde se nachází původní světelný zdroj, připevnil příruční blesk s difuzorem, který umožňuje regulaci výkonu. Blesk jsem ještě zabalil do bílého mikrotenového sáčku, abych dostal co nejrozptýlenější světlo. Intenzitu světla jsem nastavil tak, aby byla o ½ clonového čísla vyšší, než základní expozice. Protože jsem u základní expozice o ½ clonového čísla v této části scény ubral, tak byl celkový rozdíl mezi základní expozicí a expozicí vnitřku skříně jedno clonové číslo, čímž jsem dostal efekt toho, že vnitřek skříně svítí.

Na závěr jsem zhasnul světla a doexponoval jsem do obrazu část světla, které dopadalo do místnosti z prosklené stěny vpravo, abych docílil reálnějšího vyznění snímku. Projevilo se to drobnými odlesky ve stinných partiích scény.

U polobočního pohledu z pravé strany jsem použil stejnou světelnou konstrukci. Jen jsem na pravou stěnu umístil bílý papír a vytvořil z ní odraznou desku aby se mě prokreslily stinné partie. Po drobné korekci expozice jsem mohl hned exponovat druhý snímek.

 

Postprocessing na závěr
Při následném zpracování ve Photoshopu jsem lehce doladil barvu, dorovnal perspektivu a částečně jsem odstranil mírný oranžový nádech v zadní stěně, který vznikl odrazem světla v horní části nástavby stolu a odeslal jsem grafikovi fotky k dalšímu zpracování.

Práce s odraznými deskami je v mnoha situacích jediné východisko při řešení fotografických úkolů. Neexistuje žádný návod jak se to naučit. Vše je na zkušenostech fotografa, jeho schopnosti vnímat světlo a samozřejmě na znalosti exponometrie. Tento způsob má jednu nevýhodu. Fotograf se při něm hodně nachodí.

S přáním dobrého světla.

– Zbyněk Ševčík –

 

Odstranění červených očí bez instalace Photoshopu nebo jiného programu

 



– reklama Google Adsense –

– reklama Sklik –


6 Comments

  1. Radovan napsal:

    Mohli bychom videt finální fotografie? Protože tyto fotky z foceni jsou, jak jenom to rici…. no podle toho kolik s tim bylo prace, bych cekal, ze to bude vypadat trochu jinak.

  2. Profile photo of Myš Myš napsal:

    No mě by zase spíš zajímal snímek bez těch všech úprav, který Zbyněk udělal… něco jako před a po. Finální snímek bude po retuších vypadat dobře, ale o tom tenhle článek podle mého není!

  3. Zbynek napsal:

    Tady asi došlo k drobnému nepochopení situace. Jak jsem psal, fotky byly určeny pro další zpracování grafikem pro nějaké polepy na dodávkách. Budou tedy kombinovány s jinými grafickými prvky, jako jsou loga text a podobně. Tohle musím respektovat a dodat grafikovi materiál se kterým bude mít možnost dále pracovat. Jestli ve finále ty věci z fotky vyřeže a dá tomu jiné pozadí, udělá tonální zásahy a podobně, to já už nevím. Pro mě je důležité, že mu dodám materiál, který mu poskytne maximální využití v jeho práci.
    To je trochu rozdíl, mezi tím, když je fotka finální produkt a kde se fotograf soustředí na celkové vyznění snímku, má možnost pracovat se světelnou atmosférou atd.

    Zbyněk

  4. Zbynek napsal:

    Už jsem to tu několikrát psal, tyhle články neslouží jako výukový materiál, ale spíš jde o snahu ukázat nejrůznější postupy a možnosti při řešení fotografických zadání.
    Pokud by to mělo sloužit k takovému účelu, musela by být nafocena celá scéna včetně postavení světelných zdrojů, přesného postupu měření expozice a v podstatě ukázán postup krok po kroku. Při své práci na tohle nemám čas a v podstatě ani možnost to udělat. Třeba v budoucnu se s PaGunem domluvíme a pár takových příkladů uděláme.

  5. Profile photo of dtpko.cz dtpko.cz napsal:

    je to přesně tak, jak jsi napsal Zbyňku… není to foceno pro účel článku. Jsem rád za tvoje články zde a věřím, že i hodně uživatelů taky vhledem k tomu, že tvoje články jsou jedny z nejčtenějších 😉

    není vyloučeno, že v budoucnu vznikne i focení za účelem reportážního článku, ale zatím to vidím jako nereálné…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *