Soutěž o nejlepší fotku má své vítěze
2.10.2014
Posílat e-maily přes českou službu Ecomail, je příjemná záležitost…
25.10.2014
Ukázat vše

Čistokrevných DTPáků nám nějak ubývá…

dtpNebo možná úplně mizí, by se dal nazvat dnešní článek. Rozdíl mezi DTPákem a Grafikem je jednoznačný. Dříve tento rozdíl chápaly firmy více než dnes a výraz jako DTPákografik nebyl tak používaný.

– reklama Google Adsense –


Já mám jasný názor, že člověk může být dobrý dtpák a nebo dobrý grafik. Míchat tyto obory dohromady není dobrý. Výraz dtpákografik je zparchantělý název dvou nezávisle, samostatně pracujících lidí.

 


– reklama Seznam Sklik –

 

Firmy a reklamní agentury pomohly na svět tomuto (hybridu)
A bylo to samozřejmě ve snaze ušetřit. Možná mi dají pravý dtpáci za pravdu, ale grafik který se začne plést do předtiskové přípravy, nadělá většinou více práce než užitku a dohledávat po něm obrázek z fotobanky, který vložil do Indesignu přes „jabko v“ (tudíž bez názvu ve vazbě), nebo vysvětlovat, že fotka ve 300 dpi zvětšená na 380% v Indesignu není dobrý nápad, je celkem vysilující.

 

Letité zkušenosti dělají dtpáka
I já jsem, za dlouhá léta v DTP oboru, čelil určitým pokusům o předělání na tohoto hybrida. Dlouhý čas se mi dařilo tyto snahy odrážet s určitou grácií a vysvětlením, že návrhy přenechám raději lidem, kteří na to mají talent. Nechte mě, ať se věnuju prepressu, korekturám, postscriptům a bude nám to klapat. Firmám, který tento rozdíl nechápaly jsem se raději dlouho vyhýbal. 

 

Co jsem jako DTPák neodmítnul
Bylo určité proniknutí do více interaktivních věcí. Newslettery, interaktivní PDF, stránky v časopise s možností virtuální reality přes aplikaci Layar aj. Můj obor dostal opět trochu příchuť určité jedinečnosti, ale kdesi nademnou se pořád vznášel určitý mrak, který mi dával najevo, že dříve nebo později se po mě bude chtít kromě dtpařiny i kreativně myslet a navrhovat. I toto byla další známka určité transformace našeho dtp oboru.

 

Není z tebe Hybrid, už tě nepotřebujem!
Nikdy by mě však nenapadlo, že by to mohl být jeden z důvodů, kvůli kterému dtpáka vyhodí z firmy třeba po osmi letech bezchybné spolupráce při přípravě zakázek do tisku. To opravdu firmy již nepotřebují precizní dtpko?  Není náhodou právě preciznost těchto lidí jeden z klíčových faktorů kvality plakátů, brožur, časopisů a jiných tiskových výstupů?

 

Doba si tu změnu žádá
Je to opravdu tak. Doba je jiná, vše se předělává více do on-line podoby, tablet podoby a jiné další, jen je trochu méně té „staré“ tiskové. Která firma však bude úspěšnější, ta která splácá Hybridy, nebo ta která si najde specialisty v jednotlivých oborech. Já tvrdím to druhý.

 

Otázkou samozřejmě zůstává kdo je jak přizpůsobivý
Někomu to nemusí vadit, někdo to naopak může brát jako určité plus, že zněj někdo takového Hybrida vytváří. Pro mě však firma, která mě již neumí ocenit jako čistokrevného dtpáka nemá význam. Vždycky budu hledat firmu, která tento zásadní rozdíl chápe a dobrého dtpáka potřebuje proto, aby její zakázky před tiskem skončily ve spolehlivých rukách. Hybridů bude všude dost…

 

–PaGun–




– reklama Google Adsense –


– reklama Sklik –


dtpko.cz
dtpko.cz
Snahou redaktorů portálu dtpko.cz je vytvářet takový obsah, který není jen odborný. Snažíme se zde publikovat články i pro pobavení a inspiraci. Portál dtpko.cz byl založen roku 2013. redakce@dtpko.cz

7 Comments

  1. Martin napsal:

    Konečně někdo, kdo ten bordel co se poslední dobou děje v reklamkách a studiích pojmenoval… díky

  2. Tomáš Marný napsal:

    Ono je to diskutabilní… podle mě čistokrevný DTP pracovník asi ani nikdy neexistoval a existovat nebude. Vždy to bude DTP + něco, protože tady nežijeme v kapitalistickém západě, kde i na výrobu „pitomého“ PDF ještě do nedávna byl specialista, který celý den dělal jenom PDF. Nýbrž žijeme v kraji Ferdů Mravenců, kde všichni umí všechno. A děláme si to bohužel sami 🙁 Protože ona jedna věc je stát si za svým názorem/postojem a druhá věc je, díky tomu nemít práci. A po pravdě on se člověk rychle otrká a začne dělat cokoli, když mu růžový svině začínají plnit kastlík a na účtě prd peněz :/

  3. Jakub napsal:

    Souhlasím s názorem nademnou. Situaci ještě zhoršuje, že dneska ten kdo má photoshop a indesign stahnutej z torrentu je hned dtpak nebo kreativec. Dobrá firma si zaplati i dobrýho dtpaka, i lidi na kreativu, ale neni uz moc takovejch, co si uvedomujou dulezitost dtp oboru, a platit tyto lidi, se firmam moc nechce, proto berou „hybridy“ dtpko i kreativu vjednom…

  4. Zbyněk napsal:

    Pravdu díš, jen jsi zapomněl, že většina z těchto hybridů ještě zmutuje s fotografií. Víš, co z toho potom vznikne? Kreativec přece.

    Jen je zajímavé, že od té doby, co kreativce máme, šla obrazová kultura a kvalita hodně, opravdu hodně do háje. Čím to asi bude? 🙂

  5. Zbyněk napsal:

    Trošku černý humor. Jsem na jednoho nedávno narazil. A vysvětlit mu, že z fotky vektor neudělám, bylo marné, marné, marné. Asi ti na tohle téma napíši také článek.

  6. milada13 napsal:

    Já bych to zase tak černě neviděla. Znám spoustu grafiků (hybridů), kteří maj skvělé nápady a kteří jsou ochotni se zároveň naučit pořádně technicky sázet. A naopak znám také spoustu těch výše zmíněných, kteří se s prominutím s*rou do všeho, všude byli nejmíň 3x a od všeho maj troje klíče. Daleko horší mi ale dnes připadají ti mladí ambicozní či spíše arogantní zadavatelé, kteří vlastně vůbec netuší, co chtěj, anebo je šéfuje někdo, kdo o oboru a technologiích taky nic netuší a je chytrý jak rádio Jerevan. Viz třeba ten požadavek na vektorizaci fotky, požadavek na digi tisk Pantonek atd. atd., prostě marný. Pořád je to jen o lidech. Jak už řekl klasik: „nejhorší je srážka s blbcem“. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *