Adobe Illustrator tutoriál: Praktické využití 3D – 3. díl
19.5.2015
iPhone 8 již s projektorem a laser klávesnicí?
26.5.2015
Adobe Illustrator tutoriál: Praktické využití 3D – 3. díl
19.5.2015
iPhone 8 již s projektorem a laser klávesnicí?
26.5.2015
Ukázat vše

Bez Photoshopu – Gimp – práce s vrstvami

Editovat obrázek umí mnoho různých programů. Pokud chceme dosáhnout ideálního výsledku, přesně podle našich představ, s běžnými základními postupy si nevystačíme. Pro pokročilé editace bude obvykle třeba použít další vrstvy.
 

Předem tohoto článku chci upozornit, že na těchto stránkách najdete také snadné úpravy fotografií, různé efekty, retuše a jiné triky pro Adobe Photoshop a najdete je zde.

Gimp v tomto směru nabízí v podstatě totéž, co komerční Photoshop, a proto se i Gimp řadí mezi špičkové editory. Pomocí vrstev lze vytvořit obrazy, který by ve skutečnosti nikdy nemohly existovat.

 

Co jsou vrstvy?
Vrstvy jsou další obrázky (obecně soubory) nebo jejich části, které je možné nad původně otevřený obrázek pokládat a dále s nimi pracovat – měnit jejich pořadí, průhlednost, slučovat je v různých režimech atd. Výsledný obrázek má vzhled, kterého není možné jiným způsobem dosáhnout. Práce s vrstvami v Gimpu nabízí tolik vzájemných kombinací, že není možné všechny popsat. Počet kombinací roste se znalostmi uživatele Gimpu a dále se násobí. V tomto článku jde o to naznačit princip práce s vrstvami pro pochopení základních postupů, které se v nespočtu různých tutoriálů nevysvětluji, protože se považují za samozřejmou znalost uživatele.


– Stáhněte si kompletní tutoriály kanálu dtpko.cz bez reklam –

 

Jak otevřít obrázek jako vrstvu
Pokud máme otevřený nějaký obrázek (v pravém okně Vrstvy, kanály, cesty se zobrazuje jako vrstva Pozadí) a chceme na něj položit další, tedy vytvořit vrstvu, v menu použijeme Soubor / Otevřít jako vrstvy. Po výběru požadovaného souboru klikneme na tlačítko Otevřít. V pravém okně Gimpu Vrstvy, kanály, cesty se zobrazí jako další vrstva, se kterou lze pracovat.


Vlastnosti vrstev v Gimpu

Představme si, že na stůl pokládáme fotografie na sebe – na spodní vrstvu (vrstva Pozadí) položíme další a další (nebo znovu tu samou). A představme si, že jsou tyto fotografie vytištěny na folii, a že můžeme měnit jejich průhlednost, nebo do stohu vložit čistou folii (průhlednou vrstvu), na kterou můžeme třeba kreslit. A ještě si představme, že lze jednotlivé snímky prolínat (budou spolu nějak reagovat), překrývat je či gumovat/řezat jejich části, posouvat je, měnit velikost atd., mají mnoho vlastností. Všechny vrstvy jsou zobrazeny ve stohu v pravém okně Gimpu, pod záložkou Vrstvy (výchozí).


Viditelnost vrstvy

Každá vrstva je označena ikonou oka, kterou lze zapínat či vypínat viditelnost každé vrstvy. Po jejím vypnutí je vidět vrstva, která je umístěna pod ní. Pozor – po vypnutí je vrstva sice neviditelná, ale zůstává aktivní.
viditelnost


Aktivní/neaktivní vrstva

Aktivní vrstva je ta, se kterou chceme právě pracovat. Aktivita se zapne klepnutím na vybranou vrstvu, pak je zvýrazněna modrým pruhem. Logicky můžeme mít aktivní vždy pouze jednu vrstvu. V řádce vrstvy je také vidět bílý rámeček. Ke každé vrstvě lze totiž ještě pravým tlačítkem myši vytvořit masku vrstvy, jejíž náhled se objeví v onom řádku vedle. Kliknutím na náhledy pak určujeme aktivnost buď obrázku nebo masky. Ta aktivní je ohraničena právě bílým rámečkem.
aktivni-neaktivni


Přesun vrstev ve stohu

Ve spodní části okna jsou šipky nahoru a dolů. Kliknutím na šipku se aktivní vrstva ve stohu posune. Pokud zároveň podržíme stisknutou klávesu Shift, vrstva se posune ve stohu ne o jednu pozici, ale zcela nahoru nebo dolů. Potřebujeme-li přesouvat dvě vrstvy najednou, klikneme na ikonu řetězu vedle náhledu, tím řetěz, a tím i vrstvy, spojíme.
posun-vrstev-vestohu-


Průhlednost vrstev – krytí

U každé vrstvy můžete nastavovat plynule její průhlednost – její krytí. Jezdcem Krytí lze průhlednost nastavit v rozsahu 0 – 100%. Každou vrstvu můžete libovolně zprůhlednit (pokud soubor obrázku průhlednost podporuje) a tím pádem skrze ní uvidíme spodnější vrstvu.


Uzamčení alfa kanálu

Zaškrtnutí políčka Zamknout alfa kanál (průhlednost) – při úpravách budou ignorovány oblasti s průhledností.


Prolínání vrstev

Vrstvy, které leží na sobě, můžeme sloučit dohromady, a to výběrem Režim. Režimů je na výběr celkem 21 a každý z nich se nějak svými vlastnostmi liší, např. ovlivňuje pouze jas barvy, nebo působí jen na některé barvy atd. Právě sloučením vrstev ve správném režimu a mírou krytí dosáhneme fantastických efektů. Používání typu režimu slučování, případně míry krytí, je vždy popsáno v konkrétním tutoriálu dle požadovaného výsledku. Např. režim Měkké světlo – pokud jsou barvy světlejší než středně šedá, barvy budou zesvětleny. Pokud jsou tmavší, budou naopak ještě víc ztmaveny. Celkově obrázek zjemňuje a dodává světlům měkkost. Nejčastěji se používá režim Normální, který pracuje pouze s průhledností.


Duplikace vrstvy

Vrstvu je možné duplikovat, tedy udělat z jedné dvě, a to kliknutím na ikonu Duplikovat v okně Vrstvy, kanály, cesty.
duplikace


Smazání vrstvy

Kliknutím na ikonu koše lze již nepotřebnou vrstvu smazat.
smazani


Vytvoření nové (prázdné) vrstvy a její vlastnosti

Kliknutím na ikonu listu (první zleva) lze přidat novou prázdnou vrstvu ve shodném rozlišení (nebo podle největší z nich). V novém okně je možné vrstvu pojmenovat, změnit velikost, určit Typ vyplnění vrstvy – bude vyplněna barvou Popředí/Pozadí, nebo určit zda bude nová vrstva průhledná. V nabídce Jméno vrstvy ji lze pojmenovat pro lepší orientaci, v nabídce Šířka a Výška lze převzaté rozměry vrstvy změnit a Typ vyplňování určuje vyplnění barvou nebo průhledností.
sirka-vyska


Přejmenování vrstvy

Pokud se ve stohu mnoha vrstev poněkud ztrácíme, lze je přejmenovat. Klikneme pravým tlačítkem a vybereme Upravit atributy vrstvy. V novém okně Vlastnosti vrstvy ji pak jednoduše přejmenujeme a potvrdíme Budiž.


Ukotvení plovoucí vrstvy

V okně je také ikona Kotva – kliknutím na tuto ikonu se ukotví tzv. plovoucí vrstva (symbol je aktivní až po jejím vytvoření). Plovoucí vrstva má specifické vlastnosti a oni si povíme v některém z dalších dílů.


Sloučení vrstev

Vytvořené vrstvy je třeba po editaci sloučit do jedné (do výsledného obrázku), přičemž platí, že vrstvy se slučují vždy směrem dolů. Pokud chceme rozpracovaný projekt uložit ještě ve vrstvách, můžeme jej uložit v nativním souboru Gimpu XCF. Pro sloučení lze použít nabídky:

  • Vrstva / Sloučit dolů – sloučí pouze 2 vrstvy (vrstvu s vrstvou, která je pod ní), nebo
  • Obrázek / Sloučit všechny viditelné vrstvy – sloučí všechny vrstvy, které jsou v okně Vrstvy, kanály, cesty, a které mají zapnutou viditelnost. V novém okně si vybereme, jakým způsobem se mají vrstvy slučovat, pokud mají rozdílné velikosti. V nabídce je také Obrázek / Zploštit obrázek – jednoduše sloučí všechny vrstvy současně.


Problém s chybějícím Alfa kanálem – nefunkční průhlednost

Častým problémem bývá chybějící Alfa kanál – kanál průhlednosti, kdy je pak průhlednost nahrazena barvou. Tento čtvrtý kanál obsahuje hodnoty průhlednosti, ale pracovat s průhledností jde logicky pouze tehdy, pokud vrstva tento Alfa kanál obsahuje. Matoucí bývá, že základní vrstva Pozadí jej obvykle nemá, ale její duplikace už ano, stejně tak jako každá další vrstva. Alfa kanál lze vrstvám přidávat a odebírat, stačí na kliknout pravým tlačítkem a vybrat požadovanou volbu.

gimp11


Pohrajte si s vrstvami, jde to vrátit

Můžete si zkusit otevřít nějaký obrázek (raději kopii), přidat mu novou, průhlednou vrstvu a do této vrstvy třeba něco štětcem namalovat (ve více barvách), vrstvu ořezat, posunout a vyzkoušet si je sloučit v nějakém z 21 režimů. Tím si můžete vyzkoušet, jak se budou tyto dvě vrstvy v různých režimech chovat.


Tipy

Protože práce s vrstvami jsou mnohdy prováděny v rámci editačního experimentu, kdy zkoušíme a objevujeme nové možnosti a kombinace (platí zejména pro zkoušení prolínání vrstev v různých režimech), jistě potěší, že téměř všechny kroky lze vrátit použitím příkazu Upravit / Vrátit. I tento krok lze vrátit příkazem Upravit / Znovu.

Každopádně je dobré čas od času rozpracovaný projekt uložit – je nutné si uvědomit, že při použití mnoha vrstev a kroků rostou požadavky na vyrovnávací/operační paměť, kterou PC třeba nezvládne (není problém se dostat i na velikost přesahující 1 GB), kdy poté Gimp spadne, a dostane nová, nevybíravá jména, i když za to nemůže…

– Vlastimil Modr –



– Youtube kanál dtpko.cz – Tutoriály v češtině pro Adobe Photoshop –
Na Youtube kanálu dtpko.cz aktuálně 8870 odběratelů sleduje české tutoriály pro Adobe Photoshop. Přidáte se?
UKÁZAT





Vlastimil Modr
Vlastimil Modr
Milovník kreativních fotografií a editací, ve volném čase fotograf, autor knihy 333 tipů a triků pro Gimp – rychlá řešení pro každou situaci.

1 Comment

  1. Radek napsal:

    Moc hezky zpracované a velmi srozumitelné. Díky moc

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

0
    0
    dtpko.cz – Košík
    Košík je prázdnýNávrat do obchodu