Jak upravovat fotky bez použití programu Adobe Photoshop
9.5.2015
Bez Photoshopu – Gimp – práce s vrstvami
24.5.2015
Ukázat vše

Adobe Illustrator tutoriál: Praktické využití 3D – 3. díl

vyuziti-3D-1200x900

V závěrečném dílu série věnované 3D modelování v programu Adobe Illustrator se po možnostech Obkroužit (první díl tutoriálu) a Vytlačit a zkosit (druhý díl tutoriálu) budeme věnovat modelování pomocí natáčení.

– reklama Google Adsense –


Nebudeme se ale věnovat jen jí. Protože třetí možnost modelování nenabízí příliš mnoho navíc, oproti běžným kreslícím funkcím Illustrátoru, předvedeme si, jak v kombinaci všech tří způsobů modelování (Vytlačit a zkosit, Obkroužit, Natočit) vytvořit ilustraci stylizované tužky.

Poznámka: Tutoriál je tvořen v Adobe Illustrator z balíku CS5 na platformě PC (Windows 8.1). Některé funkcionality, jako klávesové zkratky, se mohou lišit v závislosti na použitém operačním systému a verzi AI. Všechny potřebné nástroje, které nemáte zrovna na ploše, naleznete v nabídce Okna.

 

Tělo tužky
Vytvořte nový dokument v profilu Web, který bude mít rozměr 600 x 600 px (obr. 1).

Obrázek 1

Obrázek 1 (klikněte pro zvětšení)

Vyberte nástroj mnohoúhelník a klepněte do plochy. Nastavte poloměr mnohoúhelníku na 50 px a počet stran 6 a volby potvrďte. Šestiúhelníku přiřaďte tloušťku tahu 0,25 pt a barvu RGB 255 220 0. Barevnost výplně zvolte RGB 200 190 160 (obr. 2).

Obrázek 2

Obrázek 2

Zvolte Efekt > 3D > Vytlačit a zkosit. Natočte osu X na 60 stupňů. Ose Y a Z přiřaďte nulovou hodnotu. Hloubku vytlačení zadejte 155 pt. Stínování plastické. Zobrazte více voleb a umístěte světlo do polohy cca 5 hodin. Hodnoty světla zadejte (tabulka sestupně) 100%, 40%, 100%, 25%, kroků prolnutí 25. Barva stínování RGB 210 125 75 (obr. 3).


Obrázek 3

Obrázek 3

Zvolte Efekt > Stylizovat > Zaoblení rohů a nastavte poloměr zaoblení na 3 px (obr. 4).

Obrázek 4

Obrázek 4

 

Hliníková koncovka
Vytvořte obdélník (M) široký 50 px a vysoký 70 px. Barevnost výplně RGB 155 155 155. Vytvořte tři stejně barevné elipsy (L) široké cca 10 px, vysoké 16 px. Umístěte je pod sebe na pravou hranu obdélníku a v cestáři vyberte akci Spojit (obr. 5).

Obrázek 5

Obrázek 5

Zvolte Efekt > 3D > Obkroužit. Osu X nastavte na -30 stupňů. Ostatní osy nastavte na hodnotu 0 stupňů (obr. 6).

Obrázek 6

Obrázek 6

Zobrazte si více voleb obkroužení a nastavte světla tak, aby vytvářela na objektu kovový efekt. Zde je třeba si vyhrát se světly. Černě označené světla na diagramu jsou umístěná až za objektem, bílá jsou v popředí  (obr. 7).

Obrázek 7

Obrázek 7

Správné nastavení světel vyžaduje trochu více trpělivosti. Já jsem si zde pomohl úpravou křivky spodního oblouku, kde mi nepatrný posun kotevního bodu zcela změnil vlastnosti odlesků a stínů v této části objektu (obr. 8).

Obrázek 8

Obrázek 8

 

Guma
Zvolte nástroj Zaoblený obdélník a klepněte do plochy. Do tabulky zadejte hodnotu šířky 65 px, výšky 85 a poloměr zaoblení rohů 15 px. Výplni přiřaďte hodnotu RGB 210 75 30. Vyberte všechny uzly levé a spodní křivky a odstraňte je (obr. 9).

Obrázek 9

Obrázek 9

Zvolte Efekt > 3D > Obkroužit a stejně jako u kovové koncovky nastavte osu X na -30 stupňů a ostatní osy na 0 stupňů. Rozklikněte nabídku Více voleb – i zde je třeba vyhrát si se světly. Budou vám ale stačit dvě. Barva stínovaní by měla být o něco tmavší než odstín, kterým je vyplněný objekt gumy (obr. 10).

Obrázek 10

Obrázek 10

 

Zastrouhání
Vyberte nástroj elipsa (L) a s pomocí klávesy Alt vytvořte ze středu těla tužky elipsu stejně širokou, jako přední stranu šestiúhelníku (obr. 11).

Obrázek 11

Obrázek 11

Elipsu zkopírujte, umístěte napravo od původní elipsy a otočte o 30 stupňů (obr. 12).

Obrázek 12

Obrázek 12

Nyní je třeba elipsu v horizontálním směru deformovat. V cestáři vyberte akci Spojit. Transformační vodítka se tak nastaví do výchozí pozice. Elipsu teď stáhněte k okraji těla tužky (obr. 13).

Obrázek 13

Obrázek 13

Elipsu přezrcadlete a umístěte i na druhou stranu tužky. Všechny tři elipsy vyberte a v Cestáři z nich pomocí akce Spojit vytvořte jeden objekt (obr. 14).

Obrázek 14

Obrázek 14

Nástrojem Pero (P) nakreslete trojúhelník, který bude sloužit jako zastrouhaný hrot tužky. Trojúhelník dotvarujte pomocí uzlů tak, aby jeho horní hrana procházela (pomyslnými) tečnami elips (obr. 15).

Obrázek 15

Obrázek 15

Objekt tvořený elipsami umístěte do vrstvy nad hrot (Ctrl+X Ctrl+F). Vyberte oba objekty a v Cestáři zvolte akci Odečíst (obr. 16).

Obrázek 16

Obrázek 16

Hotový objekt pomocí táhel dotvarujte tak, aby byl zarovnaný s okraji tužky a umístěte tak, aby tělo překrýval (obr. 17).

Obrázek 17

Obrázek 17

Hrotu nastavte lineární přechod světle hnědých barev. Objekt poté zduplikujte (obr. 18).

Obrázek 18

Obrázek 18

Vytvořte elipsu, která bude hrot v horní části překrývat (L) a společně s ní vyberte duplikovaný hrot. Z nabídky Cestáře zvolte akci Odečíst (obr. 19).

Obrázek 19

Obrázek 19

Výslednému objektu nastavte tmavě-šedý přechod (obr. 20).

Obrázek 20

Obrázek 20

 

Doladění detailů tužky
Na přechodu mezi ostrouhanou částí a tělem tužky vznikl překrytím objektů nepěkný detail. Přečnívající rohy tužky tak překryjeme černými trojúhelníky (obr. 21).

Obrázek 21

Obrázek 21

Trojúhleníky vyjměte (Ctrl+X). V kartě Průhlednost vytvořte dvojklikem vedle miniatury vybrané tužky Masku krytí a vložte trojúhelníky do ní (Ctrl+F). Nakonec odznačte možnost Oříznout (obr. 22). Režim masky ukončíte klikem do prvního okýnka (s miniaturou objektu).

Obrázek 22

Obrázek 22

 

Bloček
Pomocí nástroje Oblý obdélník vytvořte čtverec o délce strany 380 px a poloměrem rohů 20 px. Vyplňte jej žlutou barvou RGB 255 220 0 (obr. 23).

Obrázek 23

Obrázek 23

Nástrojem Pero (P) nakreslete dvojitou smyčku. Seskupte ji (Ctrl+G) společně se čtvercem (obr. 24).

Obrázek 24

Obrázek 24

Z menu Efekt > 3D vyberte možnost Natočit. Nastavte osu X na 60 stupňů a osy Y a Z na 0 stupňů. Perspektivě nastavte hodnotu 100 stupňů (obr. 24).

Obrázek 25

Obrázek 25

Nakonec umístěte tužku nad bloček tak, aby se hrotem dotýkala konce smyčky. Můžeme ještě doplnit pozadí a stíny a tutoriál na kterém jsme si prakticky předvedli všechny tři metody 3D modelování máme hotový (obr. 26).

Obrázek 26

Obrázek 26

– Roman Mikel –




– reklama Seznam Sklik –


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *